۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۳۲۸۳۹

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۰ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۰ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 369 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 460 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 910 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 10 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۰/۱۰

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 583 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 579 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 369 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 460 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 910 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 469 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1523 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 625 هزار و 800 تومان، هر مثقال طلا 2 میلیون و 31 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 13 هزار و 100 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 620 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 366 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  12 هزار و 950 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 850 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 250 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 150 تومان است.

 

آهن ۱۵ درصد گران شد

با اشاره به اینکه با وجود رکود در بازار مسکن قیمت آهن و میلگرد بدون هیچ منطقی افزایش پیدا کرده است، اظهارداشت: در حال حاضر قیمت میلگرد 550 تومان و آهن 15 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها در بازار آهن به 2 دلیل است، افزود: تولیدکنندگان به دلیل نوسانات قیمت حاضربه عرضه کافی محصول به بازار نیستند و همین موضوع میزان تقاضا و عرضه را در بازار بهم ریخته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تصریح کرد: علاوه بر این بازار فلزات هم هیچ هماهنگی با بازار توزیع ندارد که این موضوع بر حجم بلاتکلیفی بازار آهن اضافه کرده است.

 

شاخص کل 1464 واحد رشد کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 1464 واحد به رقم 377 هزار و 12 واحد رسید. شاخص کل با معیار هموزن 389 واحد کاهش یافته و به رقم 119 هزار و 970 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 1374 تریلیون تومان رسید.

کارشناسان دلیل رکوردشکنی بورس در هفته جاری و هفته گذشته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ورود نقدینگی جدید به بازار دانسته‌اند که در غیاب رونق در بازار مسکن، طلا، سکه و ارز وارد بورس شده است.

همچنین از دلایل روی آوری سرمایه‌گذاران حقیقی به بورس می‌توان به نقدشوندگی بورس، منصفانه بودن معاملات، شفافیت، آسانی ورود و خروج به بازار و امکان ورود به بورس با هر میزان سرمایه می‌توان نام برد که این امر باعث رونق بازار و رکوردشکنی شاخص کل شده است.

همچنین ارزش شرکت‌های حاضر در بورس به حدود 65 درصد کل بودجه دولت در سال آینده رسیده است که نشان می‌دهد بازار بورس کم‌کم جایگاه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اقتصاد کشور پیدا می‌کند. گرچه سهم بورس از اقتصاد ملی به حدود 30 درصد رسیده است.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 6 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 751 هزار معامله و به ارزش 3355 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 391 واحد رشد کرده و به رقم 100 هزار و 873 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 260 واحد کاهش یافته و به رقم 80 هزار و 121 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور 541 واحد کاهش یافته و به رقم 445 هزار و 733 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 1172 واحد به رقم 269 هزار و 10 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 2491 واحد به رقم 789 هزار و 208 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورس در تقویت شاخص کل موثر بودند که ازجمله می‌توان به نماد شرکت‌های پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو و خدمات انفورماتیک اشاره کرد.

نمادهای پربیننده در بورس تهران امروز شامل نمادهای بانک تجارت با قیمت 477 ریال، بانک ملت 6184 ریال، سایپا، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، بانک اقتصاد نوین، ماشین‌سازی اراک بودند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 15 واحد رشد کرده و به رقم 4946 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 284 تریلیون تومان رسید.

امروز در معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 462 هزار معامله و به ارزش 2004 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب و برق عسلویه در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای سنگ آهن گهرزمین، فرابورس ایران و نفت پاسارگاد در کاهش شاخص فرابورس موثر بودند.

امروز نمادهای پریبننده شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، داروپخش، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، دامپروری و کشاورزی بینالود، بودند.

امروز با پیام ناظر بازار برخی از نمادها مانند حق تقدم سیمان هرمزگان، سیمان صوفیان، سیمان دشتستان و فنرسازی زر بازگشایی شدند.

همچنین بازگشایی نماد بیمه آسیا، پست بانک، صورت گرفت. وقفه معاملاتی در نماد شرکت بوتان و همچنین آلومینیوم ایران صورت گرفت. وقفه در نماد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر صورت گرفت.

همچنین حراج مجدد نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان و حق تقدم این نماد، وقفه معاملاتی نماد شرکت سالمین، وقفه در نماد معاملاتی شرکت سیمرغ، توقف نماد شرکت پارس سرام، صورت گرفت.

در پیام دیگری وقفه معاملات در نماد صنایع سیمان، وقفه معاملاتی نماد لامپ پارس شهاب، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، شرکت رادیاتور ایران صورت گرفت.

در پیام دیگری توقف نماد شرکت همکاران سیستم، توقف نماد داروپخش انجام شد.

 

کارگروه ساخت مسکن محرومان تشکیل شد

محمد اسلامی در حاشیه افتتاح مترو  گلشهر- شهر جدید هشتگرد درخصوص اینکه آیا برای محرومان و سه دهک اول برنامه‌ای برای خانه‌دار شدن دارید یا خیر ، گفت: دیروز برای خانه‌دار کردن سه دهک اول جامعه جلسه گذاشتیم و با مشارکت تمام نهادهای حمایتی و دستگا‌ه‌هایی که برای محرومان اقدام می‌کنند ستاد تشکیل دادیم. 

وی  افزود: مقرر شد با یک همگرایی و همزبانی و هماهنگی نقشه‌ای برای شناسایی محرومان تهیه و برای مسکن سه دهک اول یکپارچه تصمیم بگیریم. 

وی گفت: ما زمین و وام بلاعوض  پیش‌بینی کرده‌ایم که به آنها بدهیم و خانه‌های آنها با مشخصاتی که در طراحی‌های بنیاد مسکن است انجام می‌شود. 

* همکاری 6 نهاد و بنیاد با دولت برای ساخت مسکن محرومان

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌جلسه گروه را به کارگروه تبدیل کردیم تا نقشه راه را تهیه کنند و در استان‌ها توسط استانداردها قرارگاهی عمل کنیم و با توجه منابعی که بسیج مستضعفان، آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان، کمیته امداد،‌ بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز دارند با هم برای مسکن محرومان یک تصمیم یک شکل و هماهنگ ایجاد کنیم. 

وزیر راه وشهرسازی در خصوص افتتاح پروژه متروی گلشهر شهر جدید هشتگرد گفت: این پروژه به مردم غرب استان البرز خدمات‌رسانی می‌‌کند و اگر چه اجرای این پروژه طولانی شد،‌ اما با تدابیری که داشتیم، این پروژه امسال به تنهایی 25 درصد باقی‌مانده را به اتمام رساند. 

* تردد آزمایشی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال از دی ماه

وی افزود: از فردا بهره‌برداری آزمایشی پروژه مترو گلشهر شهر جدید هشتگرد انجام می‌شود و به تدریج زمان سیر قطارها کاهش می‌یابد. 

به گفته وی، تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و در وزارت راه سعی کردیم با تنوع‌بخشی به منابع،‌ هزینه آن را تأمین کنیم. 

اسلامی ادامه داد: ادامه آزادراه همت - کرج و قطعه یک آزادراه تهران - شمال از پروژه‌هایی است که در دست احداث است و این پروژه‌های بزرگ تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی در خصوص آزادراه تهران - شمال گفت:‌ قطعه یک این آزادراه در حال نظافت و شستشو بوده، تابلوها و برق آزادراه وصل شده و به محض آنکه تمام شود، تردد آزمایشی در دماه آغاز خواهد شد. 

 

۲ عامل اصلی رشد نقدینگی در ایران چیست؟

کامران ندری در برنامه تیتر امشب افزود: دو عامل اصلی "کسری بودجه" و استفاده دولت از منابع بانک مرکزی، همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی عوامل اصلی رشد نقدینگی در کشور است.

وی با بیان اینکه افزایش نقدینگی‌ها اجتناب ناپذیر است درباره عوامل اصلی ایجاد تورم در اقتصاد کشور افزود: اگر 50 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی تامین شود، با محاسبه ضریب هفت، رشد نقدینگی در اقتصاد کشور به 350 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: اگر تصور شود سرمایه گذاری در بازار بهتر از سپرده گذاری در بانک است، این موضوع می‌تواند موج عظیمی از افزایش نقدینگی در جامعه و در پی آن تورم را در کشور ایجاد کند و در این زمان باید شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم در بازار مسکن، خودرو و سایر بازار‌ها بود.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه موجب افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد مولد خواهد شد تصریح کرد: سفته بازی و دست به دست شدن دارایی را نباید با رونق تولید و بازار اشتباه گرفت.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز گفت: بازار سرمایه تاسیس نهاد‌های مالی را برای بخش‌های تولیدی کشور تدارک می‌بیند.

وی با اشاره به تاسیس شرکت‌های سهامی عام، اوراق بدهی و عرضه‌های اولیه بورس و فرابورس گفت و افزود: تا آخر آذر امسال این نهاد‌ها توانسته اند 129 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه کنند.


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: بورس با ابزار‌هایی که دارد می‌تواند سرمایه‌های را به بازار سرمایه و تولید هدایت کند.

بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه نیز به تقسیم بندی بازار اولیه و ثانویه پرداخت و گفت: دولت موجب افزایش نقدینگی در کشور شده است.

وی افزود: به علت اینکه بازار سرمایه از رونق خوبی برخوردار شده است، سرمایه‌های جدید به سمت بازار سرمایه وارد می‌شود که منجر به افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌شود؛ لذا امیدواریم شرکت‌ها از این افزایش سرمایه در افزایش تولید استفاده کنند.

خدارحمی به داشتن بازار ثانویه پر رونق تاکید کرد و گفت: راهکار‌های سازمان بورس برای جذب نقدینگی‌های سرگردان موثر است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات